Vakantie en Dolomieten Marathon
Door Piet Guikema
Op zondag 11 juni 2017 vertrokken naar Italië voor een vakantie van ruim 3 week. Hiervoor een camping besproken in St Lorenzen, Sud Tirol. De reis was gepland in 3 dagen en zo kwamen we op 13 juni aan bij de Camping.
Dit was echter 4 dagen eerder als de reservering, dus het 1e probleem was al geschapen. Uiteindelijk kregen de keuze uit 3 vrije plaatsen, maar wel met de mededeling dat we wel moesten verplaatsen naar onze definitieve locatie.
We hadden zoiets van 1x keer staan is blijven staan en zo gebeurde het ook. Uiteraard had ik ook de racefiets mee, want in de 3e week zou ik deelnemen aan de Maratona dles Dolomites, een “toertocht” over 138km met enkele bergen erin.
Dus het geheel was een combinatie van vakantie en fietsen.
Nu moet gezegd worden dat tot en met 26 juni het weer zodanig was dat bijna iedere inspanning nog teveel was. Bij temperaturen van 37 a 38 graden moest er wel getraind worden, want de tocht zat er aan te komen.
Vanaf de camping waren er enkele mooie mogelijkheden, om zowel redelijk vlak langs de rivier te fietsen, als wel direct omhoog voor de tijdsduur van ruim een uur.
Uiteraard waren er ook de fietstochten samen met Hennie naar o.a Bruneck alwaar je gezellig op het terras kon zitten en relaxen. In de 2e week een trainingsrit gemaakt op basis van de Garmin. Deze tocht ging langs de rivier naar Brixen met op de terugweg een klim erin. Op de een of andere manier deze klim gemist en nabij de camping maar besloten op de klim die achter de camping begint nog maar eens te nemen. Ik moet zeggen dat dit niet echt een goede keuze is geweest. Bij terugkomst op de camping was ik volledig uitgeleefd. Dit alles bij een temperatuur van zo’n 38 graden. Daarna maar besloten op de eerst komende 2 dagen maar rust te nemen.
Op zondag 25 juni waren inmiddels de eerste mannen/vrouw vanuit Nederland aangekomen in Badia. Op maandag 26 juni heb ik mij bij hun aangesloten voor een verblijf van een week in hotel Ustia. In dit zelfde hotel verbleven ook de Tour ’75 clubgenoten Kea en Bart. Amper hersteld van de inzinking een week eerder, werd door de groep besloten om een redelijke tocht te maken, waarbij de hoteleigenaar het laatste gedeelte van de route had aanbevolen. Deze tocht resulteerde in een rit van 100 km, waarbij na ongeveer 85 km een klim moest worden bedwongen van 7,5km onverharde weg met grove steenslag. Na deze klim was het kaarsje vrijwel helemaal op. Achteraf een hele beleving, maar niet goed om dit met de racefiets te doen. De volgende 2 dagen ook nog gefietst, waarbij delen van de toertocht zijn verkent. Op de donderdag heb ik zelf maar besloten om een rustdag te nemen, omdat ik merkte dat ik niet hersteld was van de vorige dagen. De vrijdag nog een korte rit gemaakt om vervolgens ook de zaterdag voor de tocht een rustdag te nemen en de fiets klaar te maken voor de tocht op zondag 2 juli 2017.
Zondagochtend om 04.30u van bed en om 05.00u aan het ontbijt. Om 05.45u op de fiets naar de start in Corvara. Na ongeveer 2 km richting Corvara was de weg voor al het overige verkeer afgesloten.
Vervolgens opstellen in het startvak. Ik stond bij Kea en Bart, doch mijn groepsgenoot waarmee ik samen zou fietsen kon ik nergens weer vinden. Ik kreeg na enkele minuten te horen dat ze al pech hadden met 2 lekke banden.
Om 06.30 u viel het startschot. Dit werd gedaan door een helikopter in de lucht. Een oorverdovende knal. Vervolgens duurt het noch even voor dat je werkelijk aan het fietsen toekomt.
Het is en blijft een geweldig gevoel om met duizenden andere deelnemers aan deze tocht te beginnen.
Het 1e lusje gaat over 4 cols en bij terugkomst in Corvara begin je weer met de 1e col de Campolongo. Het 1e lusje is toch wel een zware klus, maar gelukkig waren de weeromstandigheden gunstiger als in de weken ervoor. In de afdalingen was het wel zodanig koud dat gebruik van een windstopper geen overbodige luxe was.
Dus vervolgens begonnen aan deel 2 van de tocht. Na de Campolongo een afdaling gevolgd door een stuk dat in deze omstandigheden als redelijk vlak kan worden aangemerkt. Dus snelheid maken. In dit gedeelte kun de fietsers van de lage landen er zo tussen uit halen. Dat zijn de rijders die hier het tempo bepalen, met in het wiel de “Italiaantjes”. Die situaties veranderd onmiddellijk, zodra het weer omhoog gaat.
Vervolgens kom je op het punt waar een schifting wordt gemaakt voor de route van 108 en 138 km. Uiteraard werd het 138 km. Eerst doch een mooie afdaling gevolgd door een korte klim van ongeveer 2,5 km, weer een afdaling en dan kom je bij opgang naar de Giau. Ik ervaar de eerste 2 km als ontzettend zwaar, waarna deze lange klim overgaat in een regelmatig stijgingspercentage die ook zwaar blijft, maar net iets minder zwaar dan het 1e gedeelte. Daar eenmaal boven krijg toch wel het gevoel van “dit kan niet meer fout gaan”.
Nou ik kan wel zeggen dat in het laatste gedeelte van de Giau het al wel wat minder soepel ging en wetende dat de Falzerego/Valperola nog bedwongen moest worden, ik mijn krachten goed zou moeten gaan verdelen.
Na een geweldige afdaling van de Giau begonnen aan de Falzerego. Het is een klim waarbij je niet precies weet wel en niet kan doen. Het “ding” loopt gewoon niet mooi met als uitsmijter nog de Valperola.
Op de Falzerego reed ik nog een Tour ’75 clubgenoot achterop. Jawel Dinand. Ik mocht hem daar even voorbij en achter mij laten, doch wat was van korte duur. Dinand haalde mij weer in en reed van mij weg. Je kunt je voorstellen hij dat voelt.
Na de afdaling richting bewoonde wereld had de organisatie bedacht om er ook nog even een kort klimmetje in te leggen van een paar honderd meter met een percentage van ongeveer 20%. Ik had deze al geoefend en bij nadering hiervan getimed zodanig dat ik niet teveel renners voor mij had. Het begin hiervan ging uitstekend, totdat een dame voor mij terugzakte, wilde schakelen met volle spanning op de ketting. Resultaat was dat ze viel en jawel bij mij tegen de fiets. Dus stilstand van enkele seconden en met veel geluk toch nog fietsende boven gekomen.
Hierna was het slechts een kwestie van een paar km naar de finish en eindigen met een tijd van 7.34.44,6.