Voorbeschouwing RVV – paar weekjes verder
De vorige keer heeft u kennis gemaakt met Ard, Paul, Steven en Willem en de eerste informatie gekregen over hun verwachtingen. We zijn ondertussen al weer een tweetal weekjes verder en vinden het daarom tijd een tussenbalans te geven en af te tasten hoe ze tegen een aantal aspecten van de tocht aankijken.
Hoe verloopt de voorbereiding tot nu toe?
Ard: Het is nu vrijdag 5 februari, vanaf afgelopen zondag 250 km gefietst en de vorm begint al weer een beetje te komen. Afgelopen zondag was de 2e keer op de race dit jaar en ik werd er dan ook in de groepstraining van Omega afgereden. Dat geeft wel moraal om meer kilometers te maken. Ik pak m’n fiets weer voor woonwerk verkeer Froombosch – Groningen en merk dat ik daar weer meer energie van krijg. Aanstaande zondag is de 1e trainingskoers in Annen (er zijn er 5) maar als het nat is ga ik niet. Nat + harde wind + veel renners zijn nog niet goed dus gaan boven hun macht rijden = gevaarlijk koersen. Als het niet al te nat is ga ik een mooie lange duurrit maken.
Paul: Ik doe braaf mijn schemaatje van 5 euro. Netto heb ik in januari 30 minuten meer gemaakt dan ik volgens het schema moest doen. Op deze manier voel ik me volkomen relaxed. Het schema belooft me dat ik de RVV kan rijden als ik het naleef. Als tegenprestatie voer ik gewoon het schema uit.
Steven: Die verloopt redelijk goed, het lukt mij aardig om te doen wat ik mij voorgenomen heb. In het weekend in ieder geval drie uur op de fiets en doordeweeks in ieder geval twee keer naar mijn werk. Het lukt tot nu ook aardig om alle virusjes te ontlopen, want een tijdje ziekte helpt natuurlijk ook niet in de voorbereiding! Ik hoop in maart de duur van de trainingen nog wat te kunnen opschroeven, hopelijk bij wat beter weer. En dan heb ik er alle vertrouwen in dat ik de test weer ga doorstaan! Verder is de voorpret, het toeleven naar zo’n evenement iets waar je het natuurlijk ook voor doet. En dat deel van de voorbereiding gaat zeer naar wens.
Willem: Nou, dat valt nog niet mee zo vroeg in het seizoen. Maar vorig weekeinde een lange duurtraining met Robert de Jong gedaan en gisteren op de wielerbaan gereden. Zondag a.s. naar Gasteren en zo houdt ik mezelf voor dat die drie kilootjes extra gewicht er zo weer af zijn
Hoe heb je jouw trip voor dat weekend georganiseerd? Ook op zondag de profs aanschouwen?
Ard: Ik ga de vrijdagmiddag 1 april naar Brugge, via Oudenaarde om eerst de startspullen op te halen en om warme kleding in de bij ons bekende kroeg te droppen voor na afloop van RVV. We hebben 2 overnachtingen geboekt in Brugge en normaal zouden we dan zondagmorgen de start van de profs kunnen zien vanaf het sfeervolle marktplein in Brugge. Echter starten de profs nu in Antwerpen, wij in Brugge.(Note red: Profs starten ook in Brugge)
Paul: Nou, ik heb twee nachten een hotel in Brugge geboekt. Ik ga met mijn echtgenote, Jolande, op vrijdag naar België en dan zien we het wel. De profs? Wie weet. Dat zien we daar wel.
Steven: Ik heb met dank aan Ard en Dinand een (driepersoons-)kamer kunnen regelen voor twee nachten. Gedetailleerde plannen heb ik nog niet gemaakt, het enige dat vaststaat is dat ik die zaterdag De Ronde ga rijden.
Willem: Omdat ik het veel drukker heb dan andere mensen doe ik dat soort dingen altijd wat laat .Vorig jaar zaten we in Brugge en ik had het idee dat er nog genoeg hotels vrij waren. We zaten op een of andere markt in het centrum. Wel jammer dat de rugnummers in een sporthal 5km buiten het centrum werden uitgedeeld. Vorig jaar ’s avonds om 19:00 uur aangekomen met de auto in Oudenaarde en daarna met de trein (de coupe vol met wielrenners en hun fietsen) naar Brugge.
Kasseien!?
Ard: Wat betreft kasseien is bandkeuze belangrijk. Zelf rijd ik met conti’s 25 mm, het geeft je meer comfort op de kasseien dan de gebruikelijke 23 mm. Overigens rijd ik in wedstrijden ook op 25 mm, meer grip zonder dat het ten koste gaat van je snelheid. Als de kasseienstroken beginnen is het verstandig om de bandenspanning wat te verlagen. Je kunt rustig de 1e 100 km vanaf Brugge met 8 bar weggaan, maar daarmee zou ik niet over de kasseien gaan zodra die beginnen. De kunst is om niet te verkrampt het stuur vast te houden en ontspannen het midden van de weg te houden. Als er gootjes langs de kasseienstroken zijn pak je die. Kijk ook even of je bidons niet te los in de bidonhouders liggen, bij de 1e kasseienstroken liggen er altijd tig uit de fietsen gestuiterde bidons aan de rand van de weg te glimmen.
Paul: Kasseien. Kasseien? Kinderkopjes. Tsja, da’s waar ook. Geen idee. Ik rijd nooit over kasseien. Ik hoor alleen gruwelverhalen van anderen. Tips over bandbreedte, bandenspanning, binnenbandrubbers, verwarmingsbuisisolatiemateriaal om het stuur heen, ga maar door. Tot op heden heb ik het gewoon verdrongen. Maar nu jij me er ook al naar vraagt, zal ik me er toch eens druk over maken. Ik kijk uit naar de antwoorden van de andere RVV-ers.
Steven: Tja, het gaat iets minder soepel dan over glad asfalt. Maar ik vind het mooi werk om te doen. Als je er goed op instelt, een juiste, wat zwaardere versnelling kiest en je de power hebt om flink gas te blijven geven dan zijn de kasseien prima te verteren. Maar als je moe bent en je kan die grotere versnelling niet meer goed rond krijgen dan kan het een behoorlijke lijdensweg worden die kasseien, vooral de wat langere stroken die af en toe ook nog iets omhoog lopen.
Willem: Eindelijk iets wat ik goed kan. Handjes ‘op het stuur’ en zwaar trappen. Je moet niet eens naar de stenen kijken maar er gewoon full-speed overheen beuken. Als het lekker gaat kun je je kont bijna ietsje optillen boven het zadel en je onderrug als verlengstuk gebruiken van je benen. Het is moeilijk om de cadans te houden als het een beetje stijgt. De hier beschreven techniek is mooi maar kost wel veel energie. Wel op de ‘rug’ van de weg rijden. Daar zijn de stenen iets minder uit elkaar gereden.
Hoe beleef / ervaar jij de sfeer bij en rond de RVV?
Ard: De sfeer rond RVV vind ik fantastisch, je legt heel makkelijk met de Vlamingen contact. Ze zijn nu eenmaal nog fietsgekker dan wij, helemaal als het RVV betreft. Ik verwacht weer een sfeervolle dag!!
Paul: Ik heb eigenlijk geen verwachtingen. Ik ben eigenlijk niet zo van de massamanifestaties. We doen natuurlijk met Tour ’75 elk jaar de Noorderrondritten. Het zal wel zoiets zijn: van die kluitjes met stretchpakjes die elkaar in de weg rijden. En opstoppingen bij de voederbakken. Ik wil gewoon een keer dat parcours rijden en beleven. Oké, goed, het wordt natuurlijk wel het hoogtepunt van mijn voorbereiding voor 2016. Dus dan vind ik het wel prettig als het voelt als regenbogen, vuurwerk, champagne, dat soort dingen. Ik laat me verrassen.
Steven: Zoals ik in mijn eerste bijdrage al schreef proef je al een beetje de sfeer van De Ronde die de volgende dag door de profs wordt gereden. De dranghekken, spandoeken, (enkele) supporters, peloton wielrenners, grauwig Belgisch weertje zorgen daar wel voor.
Willem: Het stationsloket in Oudenaarde was al dicht dus we zijn gewoon in de trein gaan zitten. Waren in Nederland met die coupe vol fietsen al uit de trein gezet of tenminste beboet, tussen Oudenaarde en Brugge hielp de conductrice ons met ’tieketjes’ die zo ‘ecomonisch’ mogelijk werden verstrekt. In België doen ze alles voor de koers. Wel jammer dat de organisatie uit handen is gegeven aan een commerciële club die Galazzo heet. Een paar jaar geleden liep je een tent binnen en kocht je een rugnummer. Nu moet je op een fancy website je inschrijving regelen voor een aanzienlijk bedrag en helemaal naar die sporthal fietsen.
Heb je reactie gehad van medeleden op deel 1 van de voorbeschouwing?
Paul: Sinds jullie mijn ontboezemingen aan de wereld hebben gepresenteerd, ervaar ik dat mensen toch anders naar je kijken. Je merkt dat gewoon. Die blik: “jij gaat het doen”. Dat ene wijsvingertje: “jíj gaat het écht dóen!”. Zo’n knipoog: “ik weet waar jij mee bezig bent.” Een gebaar: “respect!”. Dat voelt héél, héél speciaal. Er gaat een enorme steun vanuit. Dat geeft me energie. Alleen daarom al wil ik al die uren trainingsarbeid verrichten. Daarbovenop voelt het ook als een hele verantwoordelijkheid: ik mag al die mensen niet teleurstellen. Dus, lieve website, jullie geven een volledig nieuwe dimensie aan dit voor mij onbekende avontuur.
Steven: Nog geen noemenswaardige reacties ontvangen, ik verwacht dit tijdens de openingstocht van de club richting Exloo, wellicht kunnen we dan wat kasseistroken die daar in de buurt liggen meepikken. @Piet?
Willem: Geen reacties gehad.